2018 WEEK 3

  1. Savage 3: La Toule, Félix Meynet/Yann, Casterman, 7,95.
  2. Robbedoes en Kwabbernoot door… 13: Ze noemden hem rooie, Laurent Verron/Yves Sente, Dupuis, 9,95.
  3. De nieuwe avonturen van Clifton 2: Just married, Turk/Zidrou, Le Lombard, 7,95.
  4. Bug boek 1 van 2, Enki Bilal, Casterman, HC, 18,95. (Van het grootste serverpark tot de kleinste usb-stick: op onverklaarbare wijze is het geheugen van alle digitale bronnen op aarde plots gewist. De wereld staat stil en is helemaal van slag. Al snel wordt de link gelegd met de terugkeer van de bemanning van een verkenningsmissie naar Mars. De enige overlevende draagt een alien in zich en lijkt alle verdwenen digitale gegevens te hebben “geërfd”. Hij wordt de ultieme inzet van een nietsontziende strijd tussen staten, bedrijven, misdaadorganisaties, religies en zelfs gewone mensen. Sciencefictionverhaal in de lijn van de Nikopol-trilogie. Erg actueel thema, de afhankelijkheid van de mens van Big Data. Eerste deel van een tweeluik.)
  5. De oorlog van de Lulu’s 5: 1918 – De allerlaatste, Hardoc/Régis Hautière, Casterman, 9,95.

  1. Bollie & Billie 35: Symfonie in Billie groot, Jean Bastide/Christophe Cazenove, Dargaud Benelux, 6,95.
  2. Alles van Guust Chronologisch 9: Van Flaters gesproken, André Franquin, Dupuis, HC 16,95.
  3. Alles van Guust Chronologisch 10: Van Flaters tot kraters, André Franquin, Dupuis, HC 16,95.
  4. Calypso, Cosey, [Blloan], zwart/wit, HC 22,50. (Gus en zijn vriend Pepe werken in de bouw. Ze spoelen een dag hard werken door in de dorpskroeg. Op de televisie speelt Calypso, de mythische film waarin de verbluffende Georgia Gould de pannen van het dak speelt. Georgia Goud is Zwitsers en heet eigenlijk Georgette Schwitzgebel, vertelt Gus aan Pepe. Veertig jaar geleden waren Gus en Georgette dolverliefd op elkaar. Dan verneemt Gus dat Georgia terug in het land is. Ze is opgenomen in de chique en uiterst discrete ontwenningskliniek Edelweiss die door dokter Beat Niederhauser wordt gerund. Als Gus haar opzoekt, raakt hij overtuigd dat zijn jeugdliefde onder de knoet wordt gehouden door de “witteboordencrimineel”. Beat is niet alleen haar dokter en mentor, maar beheert bovendien ook Georgia’s persoonlijke fortuin. Een fortuin waar ze door haar eigen “stommiteiten” niet meer aan kan. Georgia wil terug naar New York maar heeft geen rooie duit. Ze stelt Gus voor haar te kidnappen en losgeld te vragen. De Zwitser Cosey won de Grand Prix van Angoulême en is nu voorzitter van het festival. One-shot over een afkickende actrice die haar eigen kidnapping op poten zet. Het verbluffende bewijs dat zwart en wit ook als kleuren kunnen gebruikt worden.)
  5. Dad 4: De ster in huis, Nob, Dupuis, 6,95.

  1. Elric 3: De witte wolf, Robin Recht & Julien Telo/Julien Blondel & Jean-Luc Cano, Glénat Benelux, HC 16,95.
  2. The regiment 1: Het verhaal van de SAS boek 1, Thomas Legrain/Vincent Brugeas, Le Lombard, 7,95, HC 13,95. (1941. Aan het front in Noord-Afrika lijkt weinig te doen aan de superioriteit van het Afrikakorps onder leiding van de Duitse veldmaarschalk Rommel, alias de Woestijnvos. Tegen het advies van de legerstaf in drukken drie Britse officieren hun idee door om een klein regiment van elitesoldaten op te richten. De Special Air Service (SAS). Een honderdtal mannen worden specifiek opgeleid om àchter de vijandelijke linies de meest heikele missies uit te voeren. Na een periode van intensieve training en verkenningen, lanceert de SAS haar eerste raids op Duitse vliegvelden.)
  3. Donald Duck pocket 270: De gestolen winter, Walt Disney Studio’s, Sanoma Media, SC 5,50.
  4. Donald Duck themapocket 29: Don Zorro, Walt Disney Studio’s, Sanoma Media, 8,95.
  5. Voor wie de liefde, gedichten Geert Briers, grafiek Jan Bosschaert + Aimée de Jongh + Hanco Kolk + Wauter Mannaert + Wilbert van der Steen, [Blloan] & Uitgeverij Vrijdag, zwart/wit met steunkleur, 18,50. (De nieuwe dichtbundel van Geert Briers. Voor wie de liefde gaat over de liefde in al haar aspecten. Verlangen, tederheid, passie, onvermogen, hoop, sensualiteit, kwetsbaarheid, erotiek. Er schuilt ook veel humor in de teksten. Tintelende woordspelingen, vindingrijke associaties, onverwachte gedachtesprongen. Briers schrijft heel beeldrijk en zintuiglijk. Niet verwonderlijk dat illustratoren zijn poëzie maar wat graag “verbeelden”.)